Rabarbersirap

Add

Köttfärssås till pasta

Add

Isglass med hallonsmak

Add

Currygryta med kikärtor

Add

Äppelsaft

Add

Blåbärskola

Lördagsgodis.

Nudlar med kokosmjölk och lime

En bra bas där räkor, kyckling, kikärtor kan läggas till för att tillföra protein.

Krispiga fröflingor

Gott till yoghurt eller att äta som det är.

Lime- och ingefärskola

Add

Kardemummabaguette

Add

Minimunkar

Add

Havrebollar

Add

Maränger

Add

Pannacotta

Add

Ingefärskola

I influensatider kan en söt och hettande ingefärskola sitta fint. Inatt fick jag till ett riktigt bra recept.

Citronsaft

Add

Fröknäcke

Glutenfritt.

Blåbärs- och ingefärsmarmelad

Add

Apelsinsås

Passar till glass, pannacotta…

Rabarbersaft

Add

Hallonkräm

Add

Tårtbotten

Add

Potatisbullar

Add

Marängbotten

Add

Chokladbollar

Add

Blåbärsröra med färskost

Add

Tomatsås till pizza

En mustig och god tomatsås som passar till pizza. Gör en stor sats, frys in och använd som bas i många grytor eller som pastasås.

Broccolisoppa

Add

Pasta

Gör egen spaghetti, linguini eller lasagne.

Rösti

Vaniljsås

Krämig och god vaniljsås som passar till exempelvis rabarberpaj.

Bagels

Härliga, sega bagels.

Äppelkräm med kanel

Add

Omelette

Add

Overnight oat med blåbär

Blåbärspaj till frukost? Nja, inte riktigt men en god gröt med smaknyanser som drar åt det hållet. På morgonen är kroppen inte heller bedövad av söta intryck så den lilla mängden socker i gröten räcker långt.

Coleslaw

Add

Äggröra till picknickmacka

Add

Matig blomkålssallad

Förvånansvärt mättande!

Overnight oat morotskaka

Add

Bechamelsås

Add

Kall hallonsås

Add

Cashewaioli

Add

Overnight oat med äpple

Ett gott och trevligt sätt att få i sig en nyttig och mättande frukost utan någon större tidsinsats på morgonen.

Kardemummabullar

Add

Aioli

Detta recept passar till exempel till tomatsoppa.

Tomatsoppa

Add

Veganska maränger

Add

Tzatsiki

Add

Risröra med svamp och mozzarella

Add

Risbiffar med basilika

Add

Hallonsylt med lime

Add

Tomatsås till pasta

Add

Våfflor med jäst

Add

Glass utan maskin

Add

Linssoppa med basilika och fänkål

Enkelt, mättande och gott!

Rårakor

Rårakor kan ätas som huvudrätt tillsammans med lingonsylt, creme fraiche och bacon. Men de kan även serveras som tillbehör till många olika rätter.

Äppelgröt

En mättande gröt med smak av äppelpaj.

Granolabars

Ett energirikt och mättande mellanmål.

Pannkakor

En variant av pannkakor med dragning åt den amerikanska stilen.

Koka bönor

Det är både godare och billigare att koka sina egna bönor. Det är klokt att koka en större mängd på en gång då det tar lite tid även om den effektiva arbetstiden inte är stor. 

Cheesecake

En personlig favorit när det kommer till efterrätter.

Grötbröd

Istället för att slänga grötrester från frukosten kan man använda dem i brödbakningen.

Quesadillas

Supersnabbt, gott och festligt. Lätt att äta framför TV:n. Kan även användas som mingelmat eller förrätt.

Ketchup

Varför inte göra sin egen ketchup och smaksätta den efter eget tycke?

Baguette

Det tar ganska lång tid att få till en riktigt bra baguett då man måste jobba upp styrkan i glutentrådarna i många steg.

Vegansk majonäs

Vegansk majonäs är lika enkelt att göra som vanlig majonäs.

Napolitansk pizzadeg

Denna pizzadeg är grymt bra. Från start till mål tar det 6.5 -9 timmar men den effektiva arbetstiden är bara 30 minuter.

Chiafrallor

Att ha chiafrön i ett bröd påverkar inte smaken nämnvärt men bidrar till att binda fukt i degen och bröden hålls därmed mjuka något längre.

Morotsfrallor

Rotfrukter bidrar till att brödet blir mjukare och fuktigare. Just moroten är så pass söt så att man behöver minska ner mängden övrig sötning i sitt recept för att brödet inte ska bli allt för sött.

Snabb majonäs

Väldigt enkelt. Omöjligt att misslyckas.

Chiapudding

Man kan göra många varianter på chiapudding. Som vätska kan man använda vanlig mjölk eller olika typer av växtbaserad mjölk. För att få rätt konsistens bör man använda 3 msk chiafrö till 2 dl vätska.

123-lag

Gör dina egna picklade grönsaker med denna enkla metod. Blanda till lagen och fyll en burk med grönsaker att pickla.

Odla ärt- och solrosskott

Om man är lite förutseende så kan man servera egenodlade ärtskott eller solrosskott till frukostmackan. Det tar mellan 7 och 10 dagar för skotten att bli klara. 

Klyftpotatis

Krispiga på utsidan och krämiga på insidan.

Granola

Gör din egen rostade granola till yoghurten. Serveras med fördel helt nyrostad men håller i flera veckor om den förvaras torrt.

Yoghurtglass med hallon

En frisk och läskande blandning av hallon och jordgubb.

Munkar

Spröda, söta, ljuvliga…

Tomatsalsa med ananas

En söt och lite het sås som passar till grillat.

Pinnbröd

Kul tillbehör till korvgrillningen.

Overnight oat hallon

Denna overnight oat är väldigt krämig och god. Blanda gärna alla torra ingredienser först. Hallonen blandas med fördel i på slutet. Låt gröten stå minst två timmar i kylen innan den serveras.

Pokeh bowl

Detta är en ganska enkel maträtt där man kan blanda ingredienser lite som man vill. Portionspriset varierar mycket beroende på vilka ingredienser man väljer. Men någonstans mellan 10 och 20 kr/portion bör det landa.

Coleslaw

Add

Knådfria dinkelfrallor

Liten arbetsinsats som ger mycket god avkastning i form av bröd.

Panering

Detta är det bästa sättet att panera fisk eller kyckling eller vad som helst egentligen.

Scones

Följer man detta recept så får man scones som är lite söta med smak av kardemumma och en nyans av vanilj. Det är dock mycket enkelt att anpassa detta recept efter sina egna preferenser.

Supersnabb kanelbulle

Rekordtid 8 minuter och 4 sekunder. Försök slå det om du kan!

Het och söt mangosalsa

Passar till grillat.

Pocherade ägg

Add

Potatis i ugn

De krispigaste, krämigaste och ljuvligaste potatisarna du någonsin smakat.

Odla groddar

Att odla sina egna groddar är enkelt och kostar nästan inget när man väl satt upp sin lilla odling.

Pressgurka

Pressgurka är ett oundgängligt tillbehör till köttbullar och passar också perfekt på en saftig hamburgare.

Grova filmjölksfrallor

Ett lättlagat bröd som ger mörka, grova, lite söta och mättande frallor.

Köttbullar

Klassiska svenska köttbullar! Bland det godaste som finns.

Gräddsås

Efter stekning av exempelvis köttbullar används, med fördel, skyn som är kvar i stekpannan till att göra en god gräddsås. 

Quinoa- och mozzarellaburgare

Fantastiska vegoburgare. De godaste jag ätit hittills.

Potatismos

Det finns många sätt att göra potatismos på. Detta är ett av de bättre.

Kallrörd vaniljsås

Enkel och snabb vaniljsås som passar till paj.

Påskynda jäsning

Ibland blir det lite bråttom. Kanske får man oväntat besök eller så har man bara glömt att fixa degen när man borde.

Sega frallor

Sega och goda frallor. Perfekta att använda till att göra matiga mackor för utflykter då de håller ihop bra.

5-minuterskyckling

Ibland blir har man ont om tid!

« Äldre inlägg

© 2020 Proppmätt — Drivs med WordPress

Tema av Anders NorenUpp ↑