För mig är det jobbigaste momentet under vardagens matlagning att komma på vad jag ska laga. Jag tycker egentligen att det är trevligt att laga mat varje dag. Men just momentet att försöka komma på något att laga som alla kommer bli rimligt nöjda med när man är trött och knappt vet vad som finns i skåpen där hemma är inte särskilt njutbar.

Ett enkelt sätt att slippa detta är att planera all matlagning i förväg och att inhandla allt som behövs. Då tycker jag att det bara är trevligt och avkopplande att ställa sig i köket och fixa mat till hela familjen.

Men om man nu vill se till att matlagningen blir väldigt enkel och tidseffektiv så finns det några bra knep att ta till. Med ett par timmars arbete på söndagen så gör man att matlagningen under resten av veckan tar minimalt med tankemöda och tid.

Laga till en rejäl portion av veckans proteinbas på söndagen. Kanske en köttfärssås, kyckling eller falafelbollar. Denna bas kan under veckan utgöra basen i flera olika maträtter. Låt kryddningen av proteinbasen vara ganska enkel så kan du lätt variera smakerna under veckans middagar genom att krydda upp proteinbasen på olika sätt.

En proteinbas kan utgöra grunden i en pastasås, en sallad, en paj, en tortilla-wrap…

Laga alltid fler portioner än vad som skall ätas till middagen. Resterna fryses in och blir till lunchlådor kommande veckor. Det gör att matsedeln under veckorna känns mer varierad än om samma proteinbas används till veckans alla middagar och luncher.

Exempel på 3 veckorsrotation: Om man är en familj med två vuxna och lagar ett par portioner extra vid varje middag. Då får man under vecka 1 ihop luncher som kan ge variation i proteinbasen under vecka 2 och 3. Under vecka 2 lagar man med en annan proteinbas och de extraportioner man lagar blir luncher under vecka 3 och 1. Den proteinbas man använder under vecka 3 bidrar med lunchvariation under vecka 1 och 2. Med denna rotation så har man en mycket varierad kost samtidigt som matlagningen effektiviserats.

För att bidra ytterligare till varierad kost kan man vissa dagar göra någon maträtt som är väldigt snabblagad och som har en annan proteinbas än den som är aktuell för veckan.

Att ha en färdig salladsbuffé i kylen bidrar också till att underlätta matlagningen. Salladen kan vara ett tillbehör till middagen eller så utgör salladen huvudmålet. Då blir det ytterligare ett sätt att variera veckans mat.
Skär upp grönsaker och förvara dem i olika burkar i kylen. Tomater står sig inte så bra när de är uppskurna så låt dem vara hela. Kokt potatis är bra att ha om man vill göra en matig potatissallad någon dag.
Välj ut några proteinkällor att blanda i salladen t ex:
Koka och skala 10 ägg
Stek lite kyckling
Räkor

Gör i ordning några såser. Många kalla såser blir bara bättre av att vila några dagar i kylen.

Förslag vecka 1 – Kyckling

Söndagspreppa:

Grilla en hel kyckling i ugnen
Rensa kycklingen när den svalnat
Koka 12 ägg
Skala och koka 2 kg potatis
Gör en persiljepesto
Blanda 1/2 dl persiljepesto med 2 dl creme fraiche
Blanda 2 msk persiljepesto med 1 dl majonäs och 1/2 dl creme fraiche
Hacka en gurka
Hacka en isbergssallad
Hacka en rödlök
Skala och dela 5 morötter
Lägg in morötterna i en 123-lag
Gör en morots- och kycklingsoppa att äta på söndagskvällen

Förslag på mat under följande vecka:

Kycklingpaj
Kycklingtacos med persiljepesto
Äggsallad med persiljesås
Halstrad lax med stekta potatisskivor och persiljemajonäs
Quasedillas med potatissallad